laadinfrastructuur e-bussen, laadinfra zware voertuigen, laadpalen e-trucks E-trucks & e-bussen - Powerland
Ga naar de inhoud

We hechten belang aan je privacy

We gebruiken cookies om de functionaliteit van de website te optimaliseren en u de best mogelijk ervaring te bieden. Klik op “Cookies accepteren” om alle cookies te aanvaarden of stel zelf je voorkeuren in. Meer weten? Lees meer over ons cookiebeleid.

Stel je voorkeuren in

Laadpalen voor elektrische vrachtwagens en e-bussen

Elektrische vrachtwagens en bussen worden steeds populairder. De verwachting is dat tegen 2030 een derde van de transportvloot uit elektrische trucks en elektrische bussen zal bestaan. Deze transitie vereist natuurlijk een aangepaste laadinfrastructuur. Bij Powerland bieden we specifieke laadoplossingen op maat voor de transportsector aan. 

Groeiende markt

Steeds meer transportbedrijven investeren in elektrische vrachtwagens en bussen. Deze zero-emissie voertuigen hebben dan ook verschillende troeven:

  • lagere verbruiks- en onderhoudskosten 
  • stiller: zo'n 10 dB lager dan een traditionele truck
  • comfortabel rijden: sneller optrekken en afremmen
  • goed voor het milieu (volledig uitlaatgasvrij)

Hierdoor mogen e-trucks en e-bussen dan ook vaak meer dan hun equivalent met verbrandingsmotor. Zo worden ze bijvoorbeeld op plaatsen toegelaten waar andere vrachtwagens niet welkom zijn,  zoals overdekte magazijnen en stadscentra met lage-emissiezones (LEZ). Omdat ze stiller zijn, mogen ze ook ‘s nachts leveren op plaatsen waar het geluidsniveau laag moet blijven.

Laadpalen voor e-trucks en e-bussen

Om de elektrificatie van de vrachtwagens en autobussen te versnellen, is een aangepaste laadinfrastructuur essentieel. Gebruikelijk is om de elektrische trucks 's nachts in het depot op te laden. Met een vermogen van 50 à 100 kW duurt dit meestal zo'n 6 à 8 uur. 

Op aanvraag kunnen deze laders worden aangestuurd door een slimme sturing, die de planning van het laadproces en de optimalisatie van het laden regelt.

Tijdens de dag gebeurt het opladen meestal via een DC-snellader op de parking of onderweg.  Deze kunnen tot 400 kW leveren, waarmee de oplaadtijd zo'n 30 minuten tot 2 uur bedraagt. 

Specifieke laadoplossingen voor de transportsector

Voor een dergelijk groot project richt je je best tot een betrouwbare en sterke partner. Bij Powerland kan je steeds terecht voor advies op maat. Samen gaan we na welke opties er zijn, waaronder de mogelijkheid om slimme besturing, zonnepanelen en batterijopslag te integreren. 

Met ons eigen ontwikkeld platform, my Powerland, bieden wij bovendien de volledige ondersteuning bij het uitbaten en factureren van alle laadsessies.