Snelladen slecht voor uw EV batterij? Deze mythe moet de wereld uit!

in de Categorie: Laadpalen

Snelladen slecht voor uw EV batterij? Deze mythe moet de wereld uit!

Is DC-snelladen slecht voor je accu? De feiten onthuld

Er bestaat een hardnekkige mythe dat DC snelladen slecht zou zijn voor de batterij van uw elektrische voertuig. Volgens deze overtuiging zou regelmatig gebruik van DC snelladers de levensduur van de batterij drastisch verkorten. Deze misvatting zorgt voor voortdurende discussies onder gebruikers en industrie-experts. De werkelijkheid is dat moderne batterijen en EV-technologieën zodanig zijn ontworpen dat DC snelladen veilig en efficiënt is. Ondanks deze mythe blijven elektrische voertuigen in populariteit stijgen, mede dankzij de enorme voordelen en de vooruitgang in laadtoepassingen zoals DC snelladen. In deze blog staan we hier even bij stil.

Wat is snelladen?

Snelladen, ook bekend als Level 3 laden, maakt gebruik van gelijkstroom (DC) in plaats van wisselstroom (AC). Hierdoor kunnen DC snellaadstations veel hogere laadvermogens leveren dan AC-laders, variërend van maximaal 22 kW bij AC-laders tot wel 600 kW bij DC-snelladers. Terwijl een Level 2 AC-lader enkele uren nodig heeft om een EV-batterij volledig op te laden, kan DC snelladen dezelfde batterij tot 80% opladen in slechts 30 minuten. Dit maakt DC snelladen een efficiënte optie, vooral geschikt voor lange afstanden of situaties waarin snel laden noodzakelijk is.

Is snelladen schadelijk voor je accu?

Snelladen kan de levensduur van het accupakket beïnvloeden, zoals blijkt uit onderzoek. Voertuigen die vooral met DC-snelladers worden opgeladen, vertonen na verloop van tijd iets meer accudegradatie dan voertuigen die voornamelijk AC-laders gebruiken. Het verschil is echter minimaal wanneer DC-laders slechts sporadisch worden gebruikt. Een belangrijke factor hierbij is de temperatuur: hogere spanningen bij snelladen kunnen leiden tot meer warmteontwikkeling in de batterij, wat potentieel schadelijk kan zijn. Moderne elektrische voertuigen zijn echter uitgerust met geavanceerde batterijbeheersystemen, zoals actieve koelsystemen, die deze schade minimaliseren.

Een recente studie van Recurrent op 13.000 Tesla's (en 160,000 datapunten verzameld tussen 2012 en 2023) laat zien dat er geen statistisch significant verschil is in batterijdegradatie tussen frequent (meer dan 70%) en infrequent (minder dan 30%) snelladen. Hoewel eerdere studies aangaven dat snelladen batterijdegradatie zou versnellen, tonen de bevindingen aan dat dit in de praktijk niet het geval is, althans niet binnen de eerste 5-6 jaar. Wel wordt aangeraden om snelladen te vermijden bij extreme temperaturen of zeer lage/hoge laadniveaus.

Verschillen tussen automodellen

Voor de meeste EV-eigenaren is regelmatig snelladen van hun EV-batterij niet schadelijk, zolang hun voertuig beschikt over actieve batterijkoeling, die tegenwoordig vaak standaard is in veel EV-modellen. Dit draagt bij aan de lange-termijn gezondheid van de batterij.

Daarentegen worden openbare laders geëxploiteerd door externe bedrijven die winst willen maken, wat vaak resulteert in hogere laadkosten. Daarom is het verstandig om snelladen te reserveren voor lange afstanden of noodsituaties, terwijl u voor dagelijks gebruik uw elektrische auto thuis kunt opladen met residentiële laadstations.

Niet alle elektrische auto's zijn gelijk als het gaat om accudegradatie. Uit onderzoek blijkt dat voertuigen met actieve koelingssystemen, zoals Tesla's, doorgaans minder accudegradatie vertonen dan voertuigen met passieve koelingssystemen.

Tips om je accu gezond te houden

Hoewel accudegradatie onvermijdelijk is, zijn er manieren om het proces te vertragen:

  • Laad je accu niet elke dag volledig op, maar houd hem tussen de 20% en 80%.
  • Gebruik indien mogelijk een AC-lader in plaats van een DC-lader voor dagelijks gebruik.
  • Vermijd extreme temperaturen bij het laden en parkeren van je auto.
  • Overweeg een eigen laadpaal thuis voor meer controle en gemak.

Conclusie

Voor de meeste EV-eigenaren is regelmatig snelladen van hun EV-batterij niet schadelijk, vooral als hun voertuig beschikt over actieve batterijkoeling, die tegenwoordig vaak standaard is in veel EV-modellen. Deze technologie draagt bij aan de lange-termijn gezondheid van de batterij.

Het is cruciaal om te benadrukken dat DC laden een essentiële optie blijft voor EV-eigenaren, vooral voor diegenen die regelmatig lange afstanden rijden en snel moeten bijladen onderweg. Moderne EV's zijn ontworpen om dergelijke belastingen aan te kunnen, en zolang ze goed worden onderhouden, zal DC laden geen significante negatieve impact hebben op de accu's.

Wil je meer weten over hoe snelladen werkt of welke laadoplossing het beste bij jouw behoeften past? Neem dan contact op voor meer informatie: info@powerland.be